غیرخودرویی های خودروسازان

غیرخودرویی های خودروسازان!

خودروسازان این روزها از هر گوشه و کناری درآمد زایی می کنند. شاید آغازگر این مسیر، پورشه باشد که با پورشه دیزاین به تولید پوشاک و اکسسوار روی آورد. بنز، ب.ام.و، پورشه و لامبورگینی با بخش لایف استایل خود شامل پوشاک، عطر، لوازم التحریر، لوازم منزل و مبلمان، عینک، ساعت و نظایر آن، نیازهای خریداران خود را برطرف می کنند. اما این همه ماجرا نیست. برخی از خودروسازان از مرزها و محدودیت های رایج فراتر گام برداشته اند و اقدام به طراحی و یا ساخت عجایبی نموده اند که باورش دشوار است. از رستوران بنتلی که فقط برای یک هفته میزبان میهمان است تا سوسیس فولکس واگن و رآکتور هسته ای رولزرویس و آپارتمان مسکونی آستون مارتین، خودروسازان سعی دارند تا تجهیزات و بستر مهیای خود، بیشترین سود و بهره وری را در هر زمینه ای داشته باشند.

 

1- رآکتور هسته ای رولزرویس!

وقتی نام رولزرویس به میان می آید، اولین چیزی که در ذهن تداعی می شود، لوکس ترین و لاکیفیت ترین خودروهای ساخت بشر هستند. رولزرویس را تا پیش از این علاوه بر ساخت خودروهای سوپرلوکس با ساخت موتورهای جت جنگنده می شناختیم، اما حالا این لوکس ساز بریتانیایی قصد دارد تعدادی نیروگاه رآکتور هسته ای را در شمال انگلستان و در wales بسازد تا برق انگلستان را تأمین کند.

این رآکتورهای ماژولار کوچک (SMR) فقط یک دهم یک رآکتور سنتی اندازه دارند و تولید آنها نیز آسان تر می باشد ضمن اینکه هزینه تولید آنها پایین تر بوده و کارکرد آنها نیز قابل پیش بینی تر از رآکتورهای سنتی می باشد. این رآکتورها می توانند بصورت مجزا ساخته شده و در نهایت در محل مورد نظر کنار یکدیگر نصب و تکمیل شوند.

ساخت هر رآکتور SMR رولزرویس فقط چهار سال به طول می انجامد در حالیکه ساخت رآکتورهای سنتی بیش از هشت سال به طول می انجامد. هر رآکتور، حدود شش هزار متر مربع فضا را اشغال می کند و به حدود چهار هکتار فضا احتیاج دارد. رولزرویس قصد دارد بین 10 تا 15 رآکتور SMR را تا سال 2029 به تولید برساند.

2- قوری رنو

معمولأ وقتی که خودروسازان مناسبتی را جشن می گیرند، یک نسخه خاص از یک مدل و یا یک ساعت مچی خاص و تولید محدود را طراحی می کنند و می سازند. اما رنو، چهل سال حضور پر افتخار خود در مسابقات فرمول را با طراحی و ساخت یک قوری خاص و منحصر به فرد جشن می گیرد!

این قوری برای بزرگداشت خودرو فرمول یک رنو RS01 طراحی و ساخته شده که در سال 1977 رونمایی شد و اولین شرکت کننده این مسابقات بود که از موتور توربوشارژ بهره می برد. اما تنها جزئیاتی از این قوری که یادآور خودروهای فرمول یک رنو هستند، ترکیب رنگی زرد و مشکی و تا حدودی طراحی آن می باشد. دسته هندسی این قوری، بیننده را به یاد اسپویلر عقب خودروهای فرمول یک رنو می اندازد و نازل هم به نحوی طراحی شده تا دماغه خودروهای فرمول یک را در ذهن تداعی کند. درب ورودی آن نیز با یک میله براق به شکل نیم دایره، نمادی از کاکپیت خودروهای فرمول یک همراه با گارد استیل پشت سر صندلی راننده است.

اگر فکر کرده اید که این قوری هم مانند سایر اکسسوار ساخت خودروسازان قیمت چند صد هزار دلاری دارد، در اشتباهید زیرا که با قیمت 147 دلار، قابل خریداری خواهد بود اما فقط 40 عدد از آن ساخته می شود.

3- سوسیس، پرفروش ترین محصول فولکس واگن

بله درست متوجه شدید: سوسیس! فولکس واگن برخلاف دیگر خودروسازان که به ساخت اکسسوار، مبلمان، پوشاک یا ساختمان مسکونی مشغول هستند، کارخانه تولید سوسیس دارد و جالب اینجاست که سال 2019 هم طبق معمول هرسال، سوسیس فولکس واگن، پرفروش ترین تولید این برند آلمانی بود.

فولکس واگن از سال 1973 به تولید currywurst که محبوبترین سوسیس در آلمان است روی آورد و کارخانه تولید سوسیس را در کنار کارخانه خودروسازی خود در Wolfsburg تأسیس نمود زیرا معتقد بود که تولید غذای کارکنانش توسط خود کمپانی، بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. سوسیس های تولید فولکس واگن در ابتدا برای مصرف کارکنان این برند تولید شده بود اما محبوبیت و کیفیت بالای آن، باعث شد تا برای عموم مردم نیز عرضه شود.

فولکس واگن در سال 2019، توانست 6.2 میلیون دستگاه را در 50 کارخانه در سراسر دنیا به تولید برساند درحالیکه 6.8 میلیون سوسیس را در کارخانه Wolfsburg تولید کرد! نکته جالب تر در اینجاست که سوسیس های فولکس واگن در فروشگاه لوازم یدکی فولکس واگن در سراسر دنیا نیز عرضه می شود. یعنی می توانید در کنار سپر، آینه، رکاب، گلگیر و یا سایر قطعات و لوازم جانبی مدل های فولکس واگن، سوسیس های فولکس واگن را نیز بیابید!

4- عسل پورشه!

پورشه علاوه بر ساخت خودرو، یکی از فعالترین خودروسازان در زمینه ساخت محصولات غیرخودرویی است. از پوشاک و لوازم التحریر گرفته تا قایق و آپارتمان های مسکونی، پورشه با زیرمچموعه پورشه دیزاین یکی از فعال ترین و مشهورترین برندهای خودروسازی در زمینه ساخت محصولات غیرخودرویی است. اما پورشه یک محصول غیرخودرویی عجیب و دور از انتظار دیگر هم دارد: عسل!

زمین های اطراف کارخانه Leipzig پورشه در آلمان، میزبان بیش از سه میلیون زنبور عسل است. این زنبورهای عسل در زمینی به مساحت بیش از 40 هکتار، سالانه بیش از یک تُن عسل طبیعی را با طعم های مختلف تولید می کنند.

عسل تولید پورشه با نام تجاری Turbienchen به فروش می رسد اما نمی توانید آنرا در سوپرمارکت ها پیدا کنید بلکه فقط در مراکز خدمات رسانی پورشه و در گیفت شاپ های پورشه در سراسر دنیا فروش می رود. نکته جالب در اینجاست که عسل پورشه، فروش بسیار قابل توجهی را دارد و سال گذشته بیش از نیم تُن عسل پورشه در شیشه های برند Turbienchen تنها در چند روز به فروش رسیدند!

5- عطر فرمول یک!

تا به حال عطر و پرفیوم هایی را از خودروسازانی نظیر مرسدس بنز، فراری، پورشه و حتی پینین فارینا دیده بودیم که حقیقتأ رایحه های خوشی را نیز دارند اما طی اقدامی جالب، گروه فرمول یک عطر منحصر به فردی را با شیشه منحصر به فردی طراحی کرده و ساخته است.

فرمول یک در این پروژه با طراح شهره نام Ross Lovegrove همکاری کرده که عطر تولیدی اش در سه بطری پرینت شده توسط پرینتر سه بعدی و در تعداد محدود به تولید خواهد رسید. فرمول یک هنوز اطلاعاتی راجع به بوی آنها منتشر نکرده است که چه رایحه ای را دارند اما اذعان دارد که این رایحه، بوی دینامیک و تکنولوژی را می دهد!

نسخه Agile Embrace با بدنه اسکلت طلایی، Fluid Symmetry  با بدنه تیتانیومی و Compact Suspension  از ماه مارس 2020 قابل خریداری هستند. قیمت آنها هنوز اعلام نشده اما نباید انتظار قیمت پایینی را از آنها داشت.

6- ادویه ساب پژو!

پژو که در ایران با مدل 206 به خوبی شناخته می شود یکی از خودروسازانی است که کمتر در زمینه تولیدات غیرخودرویی فعالیت می کند. اما ادویه ساب پژو با برند تجاری Peugeot Saveurs یکی از بهترین و با کیفیت ترین ها در نوع خود می باشد که علاوه بر ادویه، نمک، آجیل و قهوه را نیز می تواند بسابد. اما این تنها تولید Peugeot Saveurs نیست و این برند لیوان، تُنگ، در بطری باز کن و نظایر آنرا نیز تولید می کند.

این کمپانی علیرغم اینکه کاملأ از خودروسازی پژو مجزا بوده، اما هنوز هم در تملک خانواده پژو قرار دارد. خانواده پژو زمانیکه سهمشان در گروه خودروسازی PSA از 25 درصد به 14 درصد کاهش یافت، تصمیم گرفتند تا به شغل سنتی خانوادگی خود بازگردند و Peugeot Saveurs را تأسیس نمودند تا بتوانند سود بیشتری را کسب نمایند.

7- آپارتمان مسکونی آستون مارتین

پورشه تا پیش از این تنها خودروسازی بود که به ساخت منازل مسکونی مشغول بود اما آستون مارتین نیز بتازگی وارد این بستر شده و در کنار ساخت سوپراسپرت های لوکس و بی نظیرش، در حال ساخت یک آپارتمان مسکونی در میامی می باشد. این ساختمان مسکونی به زیباترین شکل ممکن و با مرغوب ترین متریال های ممکن ساخته شده است و نمای تمام شیشه ای آن، بهترین دید را به Biscayne Bay و رودخانه میامی دارد.

واحدهای مسکونی این ساختمان مسکونی سوپرلوکس 66 طبقه از 70 متر مربع و یک خواب شروع شده و تا نزدیک به یک هزار متر مربع و پنج خواب ادامه می یابد. آپارتمان لوکس آستون مارتین از امکانات قابل توجهی از باشگاه، سالن اسپا، آرایشگاه، استخر، جکوزی، اتاق بازی، اتاق کنفرانس، سالن سینما و ... بهره می برد.

سرویس خدمتکاری منحصر به فردی نیز برای این آپارتمان لوکس در نظر گرفته شده که بصورت شخصی در خدمت شما قرار می گیرد تا شما در کمال آرامش و آسایش بتوانید از زندگی در واحدهای لوکس این ساختمان لذت ببرید.

8- تخت هوشمند فورد

خودروسازان این روزها کارهای بسیار عجیبی می کنند و به تخصص خود بسنده نمی کنند. از تولید پوشاک و ساخت آپارتمان های مسکونی، این روزها خودروسازان سعی دارند تا از هر گوشه و کناری درآمدزایی کنند.

یکی از این خودروسازان، فورد است که در اقدامی بسیار جالب، راه حلی را برای مشکل خواب برای زوجین ارائه می کند. طبق تحقیقات به عمل آمده توسط فورد، یک زوج از هر چهار زوج که در کنار یکدیگر روی یک تخت می خوابند با این موضوع مشکل دارند که یکی از طرفین، وارد حریم طرف دیگر می شود. بر اساس همین گزارشات، تکان هایی که ما در خواب انجام می دهیم و تغییر وضعیت ها، کاملأ غیر ارادی هستند. این آمار حاکی از آن هستند که این موضوع در بسیاری از موارد حتی منجر به طلاق هم شده است.

مهندسین فورد برای این مشکل چاره ای اندیشیده اند و نام تکنولوژی ابداعی خود را Lane Keeping Bed گذاشته اند. همانطور که از نامش پیداست، Lane Keeping، هر یک از طرفین را در حریم نیمی از تخت حفظ می کند و اگر شخص از حریم خود، به سمت حریم زوج خود بر روی تخت حرکت کرد، سطح تشک با حرکت در جهت مخالف، دوباره تعادل نیمه را برقرار می کند. این امر توسط سنسورهای تعبیه شده در تخت میسر می شود.

9- تخته موج سواری تسلا

این روزها دیگر نام ایلان ماسک برای هیچکسی ناآشنا نیست. وی علاوه بر تسلا، اسپیس X، هایپرلوپ و سولارسیتی را نیز در اختیار دارد و با ایده های خارج از چهارچوبش، دنیا را حیرت زده می کند. اما وی گاهأ ایده های عجیب و غریب دیگری را نیز به مرحله اجرا می گذارد. در جدیدترین محصول غیر خودرویی، تخته موج سواری با برند تسلا معرفی شده که در ساخت آن از متریال و تکنولوژی ساخت خودروهای تسلا استفاده شده است.

این تخته موج سواری در همکاری بین تسلا و یکی از خبرگان این بستر یعنی Matt Biolos طراحی و ساخته شده است. تخته تسلا، 203 سانتی متر طول دارد و با استفاده از متریال سبک وزن و مستحکم ساخته شده و از روکش رزین اپوکسی بهره می برد.

تخته موج سواری تسلا، در تعداد محدود به 200 عدد تولید می شود و بنابراین انتظار می رود که با توجه به محبوبیت این برند، در عرض کمتر از چند ساعت به فروش برسد. قیمت پایه آن از 1500 دلار آغاز می شود و تحویل آن به مشتری بین دو تا 10 هفته به طول می انجامد. 

10- رستوران بنتلی

بنتلی هم جزو برندهایی است که در زمینه ساخت محصولات غیر خودرویی مخصوصأ لوازم التحریر و مبلمان لوکس بسیار تبحر دارد. اما بنتلی هم کارهای عجیب و غریبی را انجام می دهد. بنتلی سالها پیش تعدادی اتاق از یک هتل را در لندن طراحی نمود و در اقدامی جالب تر، یک رستوران سوپرلوکس را در ارتفاعات امارات متحده عربی به مناسبت رونمایی از نسل جدید کانتیننتال جی تی تأسیس نمود که البته نکته جالب در اینجاست که این رستوران فقط به مدت یک هفته باز بود! و این امر، خاص بودن این رستوران و غذاهای آنرا دو چندان می کند. تمامی غذاهای این رستوران توسط Colin Clague طبخ می شود که یکی از بنام ترین شف های دنیاست.

بد نیست بدانید که این رستوران در ارتفاع نزدیک به دو هزار متر بالاتر از سطح دریا ساخته شده و جاده ای که به این رستوران ختم می شود برای عموم بسته است و فقط به این مناسبت برای میهمانان VIP بنتلی بازگشایی می شود. حالا اینکه سیاست تأسیس رستوران و سرو غذا فقط به مدت یک هفته آنهم فقط برای مالکین یا خریداران بنتلی، چه منطقی دارد، بی شک برای همه ما مبهم است!

11- تراکتور لامبورگینی

همه ما می دانیم که لامبورگینی پیش از ساخت سوپراسپرت های بی نظیرش، به ساخت تراکتور مشغول بود اما آیا می دانستید که هنوز هم می توانید یک تراکتور را با برند لامبورگینی خریداری کنید؟!

فروچیو لامبورگینی در سال 1948، کمپانی تراکتور سازی Lamborghini Trattori را تأسیس نمود و تأسیس Automobili Lamborghini در رقابتی سخت با فراری به سال 1963 باز می گردد. برای حدود یک دهه، لامبورگینی در کنار سوپراسپرت سازی به تولید تراکتور پرداخت و پس از قرار دادن تمرکز اصلی خود بر روی سوپراسپرت سازی، بخش تراکتور سازی خود را به گروه SDF فروخت.

و حالا این بخش تراکتورسازی با همان برند گاو خشمگین به تولید تراکتور می پردازد و طراحی تراکتورهای آن دست کمی از آونتادور و اوروس ندارد و بسیار جذاب و خشن طراحی شده اند. نسخه Mach VRT 250 به عنوان برترین مدل تراکتورهای لامبورگینی از موتور شش سیلندر با 723 پوند فوت گشتاور بهره می برد و اینقدر نیرومند است که می تواند شش لامبورگینی هوراکان را با خود به یدک بکشد.

12- قلیان پورشه

قلیان پورشه نماد بارز مطالعه و تحقیق دقیق نیاز بازارهای مختلف است. پورشه با تحقیق درباره یکی از عادات و تفریحات مردمان خاورمیانه، یک قلیان لوکس و مینیمال را طراحی کرده تا بتواند انتظارات و نیازهای بازار خاورمیانه و ثروتمندان را برطرف نماید.

شیشه این قلیان بصورت دستی و با دقت بالا ساخته شده و به رنگ خاکستری در کنار لوله آلومینیوم مات به رنگ مشکی یا خاکستری، آنرا به زیباترین قلیان دنیا تبدیل می کند و به یک اثر هنری هم بی شباهت نیست. قسمت دسته نیز از چرم طبیعی ساخته شده که در دست راحت است و عرق نمی کند. سر آن نیز از سرامیک ساخت شده و ضدحرارت است تا با گذاشتن ذغال داغ بر روی آن، بهترین کیفیت دود را به کاربر بدهد.

ارتفاع کلی این قلیان، 73 سانتی متر است و قیمت پایه آن از 1550 یورو آغاز می شود.

 

AutoEftekhar.com