جنگ ستارگان خودروهای کلاسیک آمریکایی

جنگ ستارگان

حتی با وجود حضور سوپراسپرت‌های مدرن و مجهز، ماسل‌کار‌های کلاسیک آمریکایی، جایگاه ویژه‌ای را در میان طرفداران دارد. بدنه عضلانی و تنومند آنها هنوز به‌قدری جذاب و دلربا هستند که سوپراسپرت‌های مدرن امروزی در برابرشان به چشم نمی‌آیند. اما در هر صورت، گرد پیری بر ظاهر و باطن آنها نشسته و مخصوصأ از نظر عملکرد، توان رقابت با سوپراسپرت‌های مدرن را ندارند. در این‌جاست که تیونر آمریکایی Speedkore خوش می‌درخشد و هنر ماسل‌کار کلاسیک آمریکایی را با تکنولوژی مدرن در هم می‌آمیزد.

کمپانی Speedkore نه‌تنها یک تیونر بلکه یکی از بنام‌ترین تولیدکنندگان فیبرکربن در دنیا به شمار می‌رود. تک تک ماسل‌کار‌های تولیدی Speedkore شاید ظاهری مشابه با نسخه کلاسیک خود داشته باشد اما در باطن، به‌طور کامل توسط خود Speedkore ساخته می‌شوند. این تیونر در تولیداتش ۲ هدف را دنبال می‌کند: کاهش وزن و افزایش اسب‌بخار. عمده تولیدات این تیونر بر پایه چارجر کلاسیک شکل گرفته است. Speedkore هم‌چنین به ساخت خودرو‌های دست ساز برای مشتریان خاص شهرت دارد که از بارزترین نمونه‌های آن باید به بازسازی چارجر موتور وسط فیلم Fast & Furious 9 و ب‌ام‌و کلاسیک سفارشی رابرت دانی جونیور؛ بازیگر بنام هالیوودی اشاره کرد. در نوشتار زیر، تعدادی از معروف‌ترین ساخته‌های Speedkore را معرفی خواهیم کرد.

Hellucination: دوج چارجر 1968

این ماسل‌کار تمام فیبرکربنی آمریکایی با الهام از دوج چارجر 1968 ساخته و نام جسورانه Hellucination برای آن برگزیده شده است. این ماسل‌کار آمکریایی از موتور 8 سیلندر خورجینی 7 لیتری Hellephant به توان 1000 اسب‌بخار و گیرباکس 8 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد تا بتواند آسفالت را به راحتی بکَند! Hellucination اولین ساخته Speedkore بوده که از کف بدنه و توب‌های چرخ فیبرکربنی بهره می‌برد. چراغ‌های این هیولای آمریکایی هم‌چون چارجر کلاسیک، در زیر نوار‌های عمودی جلوپنجره خفته است و هم چراغ‌های جلو و هم چراغ‌های عقب از فناوری LED بهره می‌برند. Hellucination به منظور ارائه بهترین هندلینگ، به تایر‌های میشلین پایلون اسپرت 4S مجهز شده است. علاوه بر این از سیستم تعلیق مدرن با قابلیت تنظیم ارتفاع و ترمز‌های برمبو بهره می‌برد. کابین آن نیز به‌طور کامل نوسازی شده است، از فرمان جدید تا نشان‌دهنده‌های دست‌ساز مخصوص Hellucination، صندلی‌های اسپرت مدرن و سیستم صوتی ۲ هزار واتی، نوید یک کابین مدرن را با حال و هوای چارجر کلاسیک می‌دهند. Speedkore مدعی است طراحی و تکمیل این پروژه، ۲ سال به طول انجامیده است.

1974 BMW 3.0 CS

این یکی از خاص‌ترین و متفاوت‌ترین ساخته‌های Speedkore است که این‌بار به‌جای ماسل‌کار آمریکایی، به سراغ ب‌ام‌و 3.0 CS کلاسیک سال 1974 رفته تا در عین حفظ اصالت، آن‌را به یک خودرو مدرن تبدیل کند؛ آن‌هم برای رابرت دانی جونیور، بازیگر هالیوودی نقش مرد آهنین. Speedkore پیش از این، یک فورد موستانگ BOSS 302 سال 1970 و هم‌چنین یک شورلت کامارو 1967 را برای رابرت دانی جونیور سفارشی‌سازی کرده بود اما حقیقتأ این ب‌ام‌و یکی از خاص‌ترین تولیدات این تیونر آمریکایی است. برخلاف سنت همیشگی Speedkore که بدنه تولیداتش را کاملأ از فیبر کربن تولید می‌کند، بدنه این ب‌ام‌و از استیل ساخته شده درحالی‌که بخش‌هایی از بدنه نظیر سپر جلو و عقب و رکاب جانبی به فیبرکربن مزین شده است. رنگ آجری بدنه در کنار جلوپنجره اوریجینال ب‌ام‌و و نوار خاکستری دور تا دور بدنه، آن‌را یه یکی از جذاب‌ترین خودرو‌های Speedkore تبدیل کرده است. از رینگ‌های آلیاژی آن در زیبایی بدنه نباید غافل شد. پشت این رینگ‌های زیبا، ضربه‌گیر‌های Bilstein و ترمز‌های برمبو قرار دارند. از بدنه جذاب آن که بگذریم به کابینی جذاب‌تر می‌رسیم جایی که ترکیب پنل‌های چوبی خاکستری در کنار چرم رنگ موکا و پارچه خاکستری رنگ روی صندلی‌ها و روکش درها، باعث شده محیطی جذاب و دلنشین خلق شود. درحالی‌که نسخه اوریجینال 3.0 CS از موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری بهره می‌برد، نسخه بازسازی شده Speedkore به موتور شش سیلندر خطی 3.6 لیتری ب‌ام‌و M5 نسخه E34 مجهز است که می‌تواند 311 اسب‌بخار را از طریق گیرباکس ۴ سرعته ZF به زمین منتقل کند.

 دوج چارجر 1968 موتور وسط فیلم F9

این اولین باری بود که Speedkore یک ماسل‌کار کلاسیک موتوروسط را می‌ساخت. این چارجر، یک نسخه کپی برابر اصل از چارجر موتوروسط فیلم F9 بود که توسط دامینیک تورِتو رانده می‌شد. این‌بار به‌جای استفاده از موتور در زیر کاپوت کشیده جلو، یک موتور ۸ سیلندر 6.2 لیتری Hellcat در پشت صندلی راننده و سرنشین، خفته است و بدین منظور بدنه و شاسی باید دستخوش تغییراتی می‌شدند. خروجی اگزوز دست ساز، رادیاتور‌های پرفورمنس Saldana و اینترکولرهای‌های پرفورمنس که هوای مورد نیاز برای سوپرشارژر 2.4 لیتری را فراهم می‌کنند، این چارجر را به یک هیولای تمام عیار تبدیل کرده است. قلب تپنده نیرومند این ماسل کار، حالا می‌تواند 707 اسب‌بخار نیرو و 881 نیوتون متر گشتاور را تولید کند. نکته جالب این‌جاست که گیرباکس آن از لامبورگینی گالاردو به عاریت گرفته شده و قدرت به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. تایر‌هایی به عرض 275 در جلو و 345 در عقب، آن‌را هم‌چون یک خزنده به زمین می‌چسباند. یک ترمز دستی هیدرولیک نیز برای آن در نظر گرفته شده که راننده را برای دریفت‌های تمیز و بی‌نقص، یاری می‌کند. از نظر ظاهری دقیقأ با نسخه استفاده شده در فیلم یکسان است با این تفاوت که ساخته Speedkore برای تردد در خیابان‌ها ساخته شده است. تعداد 9 دستگاه از این چارجر برای فیلم F9 ساخته شده بود اما Speedkore یک نسخه واقعی و خیابانی از آن‌ را تولید کرد که می‌تواند هر سوپراسپرتی را شرمنده خودش کند.

دوج چارجر 1525 اسب‌بخاری

در سال 2019 بود که Speedkore از ماسل‌کار‌های کلاسیک اندکی فاصله گرفت و به سراغ دوج چارجر جدید رفت تا اولین چارجر جدید با کیت بدنه واید-بادی، موتور تویین توربو و سیستم چهارچرخ محرک را معرفی کند. تعدادی از قطعات بدنه چارجر جدید به‌طور کامل با پنل‌های فیبر کربنی جایگزین شده است. علاوه بر این، سپر خشن جدید جلو در کنار گلگیر‌های بیرون‌زده فیبرکربنی، سپر جدید عقب همراه با دیفیوزر و اسپویلر روی صندوق بار، آن‌را به یک ماسل‌کار مدرن تمام‌عیار تبدیل کرده است. در زیر کاپوت عضلانی چارجر، موتور ۸ سیلندر 6.2 لیتری قرار گرفته که سیستم تزریق سوخت سه‌گانه و انژکتور‌های 1700 سی‌سی در کنار سوخت E85، می‌تواند عدد قابل توجه 1525 اسب‌بخار نیرو را تولید کند. نکته جالب توجه در طراحی سپر جدید، حضور دریچه‌های متعدد برای خنک کردن قطعات فنی است چراکه این حجم از قدرت به هوای خنک قابل‌توجهی نیز احتیاج دارد. با نگاهی دقیق‌تر، متوجه حضور ۲ دریچه دایره‌ای‌شکل دیگر در ۲ طرف سپر می‌شویم. یک سیستم تعلیق مسابقه‌ای‌ های‌پرفورمنس، وظیفه انتقال نیرو به زمین را بر عهده دارد و طبیعتأ هر تایری تاب تحمل این میزان قدرت را ندارد. بنابراین Speedkore، تایر‌های صاف مخصوص درگ را برای این چارجر تدارک دیده است. در کابین شاهد تغییرات گسترده‌ای نیستیم، فقط کمربند‌های مسابقه‌ای برای سرنشینان جلو و رول‌کیج به کابین اضافه شده تا ایمنی سرنشینان را تضمین کند.

Evolution: دوج چارجر 1970

بدون شک می‌توان Evolution را به لطف بخش فنی و بدنه و شاسی تمام فیبرکربنی، پیشرفته‌ترین چارجر 1970 عنوان کرد. Evolution یکی از اولین ساخته‌های Speedkore بر مبنای چارجر بود و پس از Tantrum (دیگر ساخته این برند) معرفی شد و یک نسخه کامل‌تر و پخته‌تر از آن به‌شمار می‌رود. چارجر Evolution توانست عنوان Goodguys Gold نمایشگاه تیونینگ SEMA سال 2018 را به خودش اختصاص دهد. گلگیر‌های جلو، سقف، درب‌ها، گلگیر‌های عقب، کاپوت و سپر‌ها از فیبرکربن ساخته شده‌اند و هرآن‌چه که در این ماشین از فیبرکربن نیست، از آلومینیوم ساخته شده است. Speedkore کابین جدیدی را برای چارجر Evolution خلق کرده است. دریچه‌های تهویه مدرن، داشبورد کاملأ جدید با شباهت به کاکپیت هواپیما، نشان‌دهنده‌ها با طراحی کلاسیک و اما انبوهی از فیبر کربن در بخش‌های مختلف، باعث شده کابین Evolution شباهتی به کابین چارجر کلاسیک نداشته باشد. اما قلب تپنده Evolution، واحد ۸ سیلندر 6.2 لیتری سوپرشارژ Demon است که با اندکی تغییرات می‌تواند 966 اسب‌بخار نیرو تولید کند. قدرت موتور از طریق گیرباکس ۶ سرعته دستی Tremec به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

Captain America: شورلت کامارو 1967

چند سال پیش بود که رابرت دانی جونیور، بازیگر بنام هالیوودی که به ایفای نقش در کاراکتر مرد آهنین در سری فیلم‌های مارول پرداخته، سری به Speedkore زد و از آنها درخواست بازسازی یک کامارو کلاسیک 1967 را داشت تا با الهام از اولین فیلم Avengers ساخته شود. سپس رابرت دانی جونیور، این کامارو سفارشی را به همکار خود یعنی کریس اوانز در نقش کاپیتان آمریکا در فیلم Avengers هدیه داد. این خودرو بر پایه کامارو 1967 که به‌عنوان آیکونیک‌ترین نسل این مدل شناخته می‌شود، ساخته شده و از رنگ کاملأ منحصربه‌فردی بهره می‌برد. اما بیش‌ترین تغییرات در کابین مشاهده می‌شود. فرمان زیبای چوبی به نشان کاپیتان آمریکا در وسط مزین شده است. صندلی‌های RECARO در کنار چرم رنگ قهوه‌ای، محیط زیبا و دلنشینی را خلق کرده است. موتور ۸ سیلندر LS3 جنرال‌موتورز نیروبخش این کامارو سفارشی بوده که به کمک سوپرشارژر 2.9 لیتری Whipple می‌تواند بیش از 700 اسب‌بخار نیرو را تولید کرده و از طریق گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل کند. این کامارو از تعلیق جدید و ترمز‌های جدید بهره می‌برد و نباید از تایر‌های میشلین پایلوت اسپرت و رینگ‌های 18 اینچی در جلو و 20 اینچی در عقب غافل شد.

 

AutoEftekhar.com